maandag 20 augustus 2012

innovatie in het onderwijs (gastblog)

door Rino Vijverberg 

Ook in het onderwijs staat de tijd niet stil. Er zijn gelukkig steeds meer scholen die zich bezighouden met relevante trends en ontwikkelingen. In een “Visie & Profilering Traject” begeleidt Praktijk Orka scholen in het basisonderwijs bij het vaststellen van een visie en een profiel. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld, wordt in deze blog beschreven, hoe zo’n traject de blik van de school op de toekomst richt. 


Het afgelopen schooljaar heeft praktijk Orka het “Visie & Profilering Traject” op Basisschool ’t Startblok in Honselersdijk begeleid. 


Wat is de meerwaarde voor scholen om zich bezig te houden met trends en profilering?

Ouders maakten vroeger de keuze voor een katholieke, christelijke of openbare school. De kinderen met een katholieke achtergrond gingen naar een katholieke school, die met een christelijke achtergrond naar een christelijke school et cetera. Deze godsdienstige keuze voor een school is de laatste jaren naar de achtergrond geschoven. Ouders bekijken tegenwoordig meerdere scholen om tot een keuze te komen. Ze letten hierbij op de kwaliteit en de zorg van de school. Dit betekent dat scholen zich goed moeten presenteren om nieuwe leerlingen binnen te halen. De visie van een school kan met behulp van een duidelijk profiel naar buiten uitgestraald worden. Zo weten ouders wat je als school te bieden hebt. 

Wat zijn de trends in het onderwijs?

De arbeidsmarkt heeft steeds meer invloed op het onderwijs (bron: PrimaOnderwijs). Het onderwijs speelt steeds meer in op de wensen van de arbeidsmarkt. De volgende trends bepalen het onderwijs van nu:
  1. "Leren ondernemen"
  2. "Bedrijfsleven komt de klas in"
  3. "Bètavakken en techniek"
  4. "Internationalisering"
  5. "Meten is weten"
  6. "Iedereen doet mee"
  7. "Nerds zijn in"
Scholen kunnen een aantal van deze trends opnemen in de visie van de school. ’t Startblok heeft als profiel gekozen: 

‘’R.K. ’t Startblok: een wereld school. R.K.’t Startblok is een school die het leren betekenisvol maakt door gericht te zijn op de wereld om ons heen: we halen de wereld in school en gaan met school de wereld in.’’


Dit profiel is een mooi voorbeeld van het verbinden van het bedrijfsleven met de school.Komend schooljaar wordt het traject ingezet om concrete invulling te geven aan het profiel.Er kan gedacht worden aan het vak Engels vanaf groep 1/2, maatschappelijke stage in het verzorgingshuis, bedrijvenbezoek bij tuinbouwbedrijven en bouwbedrijven, bedrijf op bezoek op school om lessen te verzorgen. Het belang van innoveren mag duidelijk zijn. Een school die waarde hecht aan innovatie, leidt leerlingen op die beter aansluiten bij de wensen van de maatschappij en arbeidsmarkt.




Rino Vijverberg is eigenaar van Orka, praktijk voor kinder- en jeugdtherapie en voormalig docent. Als therapeut begeleidt hij jeugd individueel en in groepsverband. Daarnaast heeft hij programma’s ontwikkeld ter ondersteuning van leraren en scholen. Meer informatie is te vinden op de website www.praktijkorka.nl.


Meer informatie over ideality: bezoek onze website www.ideality.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten